Dnes zajišťujeme geodetické práce v rámci výstavby dálnice D3 v úseku 0312/I – Kaplice nádraží – Nažidla.
Na této stavbě se bude postupně realizovat větší množství mostních objektů různých konstrukčních řešení. Dva z mostů budou specifické. Jejich pilíře jsou totiž značně vysoké, a proto bylo přistoupeno k řešení metodou výsuvu nosníků z ocelové konstrukce. Jedná se o řešení, kdy před opěrou bude zhotoveno přípravné pracoviště o délce 100 m, na kterém bude probíhat urovnání nosníků do stanovené prostorové polohy a následné svařování jednotlivých nosníků.
Po svaření cca 100 m ocelové konstrukce bude proveden výsun na pilíře mostu a pak bude zahájena další etapa ve shodném rozsahu prací, dokud výsuv nepřeklene všechny pilíře až nad cílovou opěru mostu. Na celý proces bude mít značný vliv teplota při realizaci geodetických prací, aby byla zohledněna tepelná roztažnost ocelových nosníků a změnou teplot vyvolané změny tvaru ocelové konstrukce.
Dne 20. 2. 2025 byla v Polsku v této souvislosti provedena první přejímka nosné ocelové konstrukce pro most SO211. Jednalo se o přejímku u výrobce ocelových nosníků u polského výrobce EXBUD Konstrukcije Sp. z.o.o. Kielce. Byla při ní provedena namátková vizuální kontrola, kontrola svarů či rozměrová kontrola.
Zároveň se kontrolovaly a případně definovaly požadavky ohledně geodetické kontroly rozměrů a tvaru nosné konstrukce tak, aby po převozu dílců na staveniště mohla bez komplikací proběhnout fáze urovnání nosníků na přípravném pracovišti a jejich svaření. A aby v následném procesu výsuvu nosné konstrukce byly dodrženy projektem stanovené parametry prostorové polohy nosné konstrukce mostu.
SO211 – Mostní estakáda Zdíky
Kraj: Jihočeský
Katastrální území: Zdíky
Zhotovitel stavby: MI Roads a.s.
Generální projektant: VALBEK spol s.r.o.
Investor: Česká republika
Správce objektu: Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa České Budějovice
Geodetické práce: TKP geo s.r.o.
Charakteristika: trámový, spřažený, ocelobetonový most o 15ti polích, ve směrovém oblouku R = 1.550 m a délce nosné konstrukce 612 m. Výška pilířů až 36,6 m nad terénem.
Za fotky děkujeme našim kolegům z TKP geo a také MI.